Цікаві інтерв`ю:

 

«Якісні знання можуть потонути в морі фейків і помилкових даних», — Ірина Тихомирова, президент бізнес-школи МІМ

ФІЛОСОФІЯ ВИЖИВАННЯ: НЕ ЗУПИНЯТИСЯ

 

Ящиро вважаю, що ніколи не можна зупинятися, навіть якщо здається, що ресурсів недостатньо. Життєво важливо дотримуватися принципу: завжди можна зробити більше.

З перших днів війни я отримувала безліч листів і дзвінків від наших партнерів по всьому світу. Вони були шоковані тим, що відбувається, і запитували: «Це правда, що вас бомблять?» Моя відповідь була простою: «Це дійсно так».

Наші партнери пропонували всіляку підтримку і співпрацю, включно з безкоштовними лекціями, щоб ми могли продовжувати освітню діяльність. Однак від початку бойових дій це було неможливо. Та вже у квітні 2022 року, відновлюючи та перезапускаючи наші програми, ми придумали проєкт ReinforceUA.

Цей проєкт був спрямований на те, щоб принести в Україну сучасний управлінський порядок денний і розпочати дискусію про глобальні тенденції, не залишаючись на узбіччі світових знань та освітніх трендів.

Першими до участі в проєкті ми запросили відомих світових мислителів, як-от філософ Юваль Ной Харарі, автор книжок «Sapiens: коротка історія людства», «Homo Deus: коротка історія майбутнього», та економіст Гай Стендінг, автор ідеї базового доходу. Пізніше, завдяки рекомендаціям рейтингового агентства Thinkers50, нам вдалося налагодити контакти з іншими видатними спікерами з Південної Африки, Латинської Америки, Європи та Азії.

Щосереди ми проводили сесії з провідними експертами, серед яких було багато видатних особистостей, зокрема Філіп Котлер, який, маючи українське коріння, з особливою теплотою відгукнувся на наш проєкт.

 

ЛОКАЛЬНІ ОБМЕЖЕННЯ НА СВІТОВУ МУДРІСТЬ: НЕСПОДІВАНІ СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЩОДО НАШОГО ПРОЄКТУ

 

На жаль, у нашій країні багато сучасних мислителів залишаються невідомими. Складність полягає в тому, що значну частину важливих книжок, статей і досліджень, які стали класикою світової думки, не перекладено українською мовою.

Проблема стосується не лише літератури, а й освітніх курсів на платформах онлайн-навчання, які часто пропонуються виключно англійською мовою. У результаті, навіть за наявності технологічних можливостей для глобального навчання та досліджень, реальний доступ до знань є обмеженим. Це створює ситуацію, за якої багато значущих теорій та ідей залишаються за межами розуміння тих, хто міг би на їхній основі створювати нові наукові та культурні проєкти.

Я припускала, що покоління, яке народилося в незалежній Україні, без радянського минулого, краще володітиме англійською. Його представники мають доступ до інтернету, можуть використовувати світові бібліотеки, але загальний рівень володіння мовою залишається на колишньому рівні.

Ми прагнемо інтеграції до Європейського Союзу, хочемо розвивати міжнародний бізнес на рівних і бути помітними на світовій арені. Але це неможливо без розуміння й освоєння досвіду та практики Європи, а знання іноземної мови відіграє тут ключову роль. Без англійської наші цілі недосяжні. До речі, з цієї ж причини нашим українським викладачам вкрай складно побудувати академічну кар’єру за кордоном.

 

МIМ ТА IMD: ПРОГРАМА ЛІДЕРСТВА ДЛЯ УКРАЇНОК

 

Наприкінці 2023 року наш проєкт ReinforceUA здобув нагороду від Thinkers50. Під час церемонії нагородження ми розговорилися з професором Говардом Ю зі швейцарської бізнес-школи IMD, який був відзначений за досягнення в галузі стратегії.

Ця розмова, яка почалася, як звернення до історії МІМа, про наше швейцарське коріння, про модель бізнес-освіти, призвела до ідеї співпраці та створення спільної ініціативи. Її підтримав Єн Люндін, який був членом Наглядової Ради МІМу та підтримує проєкти зі стійкості в IMD.

Програма лідерства для українських жінок — це піврічний онлайн-курс, створений спільно IMD та МІМом. Як гостьові лектори до програми також долучаться спікери проєкту ReinforceUA. Для участі в програмі необхідно відповідати таким критеріям: мати українське громадянство, вищу освіту, високий рівень знання англійської мови, лідерський потенціал і прагнення зробити внесок у розвиток країни.

Ми впевнені в необхідності такої програми, оскільки зростає роль жінок у суспільстві, важливість їхнього внеску в розвиток України, особливо в умовах поточних демографічних змін, спричинених війною. Також результатом програми буде об’єднання жінок-лідерок, формування їхньої активної діяльної спільноти.

Представники IMD висували до нас суворі вимоги, встановлюючи високі стандарти для всіх процесів, але це не завадило нам запустити програму в рекордні терміни — до червня 2024 року. На першому етапі відбору ми самі оцінювали кандидаток, потім передавали анкети на перевірку в IMD. З майже 300 претенденток було відібрано 43 учасниці, які представляють громадянське суспільство, бізнес і державне управління. У підсумку зібралася група з неймовірно талановитих жінок, про кожну з яких можна написати книгу.

Зараз програма йде повним ходом, скоро її учасниці розпочнуть роботу над випускними проєктами. До випускної комісії крім представників МІМу та IMD ми також запросимо найуспішніших і найвідоміших в Україні жінок. Очікування відгуків і передчуття нових проєктів надихають нас на подальший розвиток і підтримку жінок-лідерок у нашій країні. Ми припускаємо, що наступного року почне навчатися вже друга група.

 

ЯКІСТЬ ПРОТИ ПІДРОБКИ: БОРОТЬБА ЗА СПРАВЖНІ ЗНАННЯ

 

З давніх часів знання були цінним ресурсом, доступ до якого був суворо обмежений. Наприклад, секрети виготовлення пороху або порцеляни ретельно охоронялися і передавалися від покоління до покоління всередині сімей або контрольованих гільдій. Це обмеження доступу гарантувало якість і допомагало зберігати економічний і культурний вплив тих, хто володів цими знаннями.

Проте з появою інтернету та цифрових медіаплатформ знання перетворилися на масовий товар, доступний кожному. Але ця нова доступність принесла із собою й нові проблеми.

Первинні, вторинні, компільовані та неінтегровані знання тепер змішуються, створюючи строкату мозаїку інформації, де кількість часто затьмарює якість. Ринок освітніх послуг насичений пропозиціями, включно із сумнівними. Сурогатні онлайн-курси та програми, засновані на неперевіреній інформації або застарілих даних, стають нормою.

Це породжує ризик того, що справжні, якісні знання можуть потонути в морі фейків і помилкових даних.

Саме тому проєкти, подібні до ReinforceUA, спільні програми з провідними бізнес-школами задають найвищі стандарти якості знань, що є виключно важливим в умовах інформаційного перевантаження.

ШІ ТА ОСВІТА: ЕТИЧНІ ПИТАННЯ Й НОВІ ГОРИЗОНТИ

 

Коли з’явився Google, мене вразило, що я можу з Києва отримати доступ до Бібліотеки Конгресу США. Сьогодні подібні дивовижні відкриття відбуваються, коли ми стикаємося зі штучним інтелектом. Однак часто трапляється, що перше запитання, яке люди ставлять ШІ, — запитання про них самих. А далі вони розчаровуються, усвідомивши, що їх немає у великій базі даних. Це змушує замислитися над тим, наскільки ми переоцінюємо свою значущість у контексті історії.

Штучний інтелект стає значним викликом для системи освіти. Думки серед викладачів з приводу ШІ різняться: є прихильники та скептики. Наявні політики використання ШІ серед студентів зазвичай стосуються боротьби з плагіатом та правильного використання ШІ як помічника.

Виникає також питання етичності використання ШІ викладачами, особливо в оцінюванні робіт. На мою думку, ШІ може слугувати інструментом, але остаточна оцінка та розуміння мають виходити від викладача, адже він здатен врахувати деталі та творчий елемент, який ШІ може проґавити.

Незабаром ми станемо лише свідками в процесі організації освіти. Освітній формат змінюватиметься завдяки штучному інтелекту і таким платформам, як LinkedIn. LinkedIn стає одночасно величезним університетом і кадровою агенцією. Він не тільки навчає, а й працевлаштовує.

LinkedIn постійно запитує: «Ви шукаєте роботу чи наймаєте?» Це робить його величезною базою даних, корисною як для освіти, так і для кар’єри. Інтеграція ШІ на платформі LinkedIn, де персональна інформація, можливості працевлаштування та навчальні ресурси об’єднані з професійними експертними співтовариствами та новинною стрічкою, повністю змінюють освітній формат і модель.

 

ЕМОЦІЙНА СТАБІЛЬНІСТЬ — ЗАПОРУКА УСПІХУ

 

Уже третій рік українські бізнес-школи разом з усією країною працюють в умовах війни. Виклики, з якими стикаємося ми зараз, є набагато складнішими, жорсткішими, трагічнішими за умови пандемії, яка перевернула всю освіту на планеті.

Пандемія була жахливою, але ми були впевнені в її швидкому закінченні, було зрозуміло, що вся світова фармацевтика шукає необхідні ліки. Наша війна, як, утім, і будь-яка, краде майбутнє. Як можна будувати плани, коли сусідня країна руйнує інфраструктуру, виробництво, вбиває, калічить, прагне знищити твою країну?

Та саме віра й розуміння, яке майбутнє ми хочемо побудувати, дає нам сили і стійкість. Ми працюємо над тим, як підготуватися до життя після війни. Зокрема, спільно з Представництвом Президента України в Республіці Крим та Офісом Президента, за підтримки USAID ми започаткували програму з підготовки управлінців для роботи на деокупованих територіях. І цей проєкт, разом із нашою лідерською програмою для жінок, стали головними знаковими проєктами нашого 35-го року МІМа.

Війна також загострила вимоги до емоційної стабільності керівника як до ключового чинника в подоланні будь-яких труднощів, адже енергія та настрій менеджменту передаються іншим.

Кожен знаходить своє джерело емоційної стабільності. У різних умовах можуть знадобитися різні дії: цікавий проєкт, який поглине увагу і вільний час, хобі, зустріч із друзями, перегляд улюбленого серіалу або читання. У мене, наприклад, є своя книга-антидепресант — «Троє у човні, якщо не рахувати собаки» Джерома К. Джерома.

Я можу читати її з будь-якої сторінки, адже кожен розділ являє собою самостійну історію. Книжка дарує оптимізм та іронічно нагадує про традиційні цінності. Хоча Джером не є моїм улюбленим письменником, його книга для мене — найкращий спосіб медитації та отримання позитивних емоцій.

Якими можуть бути основні установки, принципи та переконання під час ухвалення рішень, вибору шляху та взаємодії з іншими людьми? Особистий девіз або принцип, який допомагає жити найкращим життям навіть у важкі часи, може звучати так: «Прагнути бути корисним». Я довго розмірковувала, як пояснити, що маю на увазі. Бути корисною для себе, для своїх близьких, для своєї справи, для свого призначення, для своєї країни. Можливо, це звучить утилітарно, але марність призводить до того, що ми починаємо замислюватися про свої особисті трагедії. Тоді як саме почуття корисності, причетності та значущості забезпечує ту емоційну стабільність, яка лежить в основі нашої творчої стійкості.

 Джерело інформації: www.huxley.media



Коментарі

Популярні публікації