#екорішенняпродукт.
Школярі на Львівщині перероблюють російські книжки на крафтовий папір
У чому проблема?
Під час війни література російською мовою стала символом окупації. Сотні кілограмів книжок — "пушкінів", "достоєвських", "лєрмонтових", підручників та дитячих видань, які з початку широкомасштабного вторгнення збирають по всій країні на макулатуру, свідчать: українці хочуть звільнитися від культурного сміття агресора.
Яке рішення?
На Львівщині команда соціального підприємництва "Golden Leaf Paper" із Лисиничівської гімназії знайшла креативне й екологічне рішення: школярі переробляють російські книжки на крафтовий папір, з якого виготовляють календарі, розмальовки, закладки й блокноти. Найцікавіше — папір, створений руками школярів можна повторно "посадити", після використання він проростає квітами.
Як це працює?
Шкільне соціальне підприємство Golden Leaf Paper створили в межах ініціативи "Львівські шкільні соціальні підприємства". Мета проєкту — розвинути в дітей корисні навички, підтримати молоде підприємництво та допомогти їм реалізуватися в Україні.
"Як керівниця я запропонувала вчителям взяти участь у програмі. І вже на першу зустріч вчителька інформатики Зоряна Корець вирушила разом із командою шкільного самоврядування", — розповідає Лариса Дуда, директорка Лисиничівської гімназії Львівської міської ради.
До школи вчителька та учні повернулися сповнені ентузіазму, хоча інформації було дуже багато: про соціальне підприємство, принципи його роботи та про те, як зробити його по-справжньому корисним. Далі відбулися наступні зустрічі, де команди різних закладів навчалися багатьох нюансів та презентували свої можливості. Чотири місяці кропіткої роботи увінчалися успіхом — радості дітей не було меж, коли вони із проєктом Golden Leaf Paper врешті здобули перемогу.
За виділені кошти команда проєкту закупила електричні плити, аби можна було проварити сировину (так легше подрібнювати масу для майбутньої крафтової канцелярії), блендери для подрібнювання, ванни для рівномірного нанесення маси на рамки, прес та різак для вже готових аркушів, кольоровий принтер для друкування візерунків на оздоблення виробів, стелаж для просушування аркушів, стіл, рамки, сітку, насіння, підставки для календарів, пружини для скріплення записників. Закупили й потужніший генератор на випадок відключень електроенергії.
Технічно до старту проєкту все було готове, але з пошуком приміщення виникла проблема. Оскільки гімназія розташована в невеликій будівлі, виділити окреме місце для виробництва в гімназії змоги не було. Проте вихід завжди можна знайти — виробництво облаштували в одному з класів. "Цех" розгортався просто після уроків, а коли погода стала більш сприятливою, виробництво частково перенесли на подвір'я. Адже на сонці та за допомогою вітру аркуші крафтового паперу просушуються швидше і краще.
Замість листя — російськомовні книжки
Рамка із залитою сировиною та насінням квітів. Фото надала Лариса Дуда
Спочатку школярі мали намір переробляти опале листя, але поки проходили навчання, осінь швидко минула, та й обладнання вдалося закупити лише під Новий рік.
"Нам дуже хотілося вже щось виготовляти. Тоді прийшла ідея переробляти російські книги як макулатуру на крафтовий папір", — згадує директорка закладу.
Спробували — і вийшло. А ще на теренах інтернету керівниця проєкту Зоряна Корець побачила, що можна додати насіння до переробленої маси і в результаті отримати "квітучий" папір. Ідея всім дуже сподобалася — тож у процес виробництва вирішили додати насіння різних квітів: фіалки, чорнобривці, айстри і навіть звичайний салат із кропом.
"Ніби дивно звучить: папір робимо з паперу. Але ж використовуємо те, чим послуговуватися не будемо, а викинути книги, хай і російські, люди не завжди готові. Тому переробляємо макулатуру і тим самим даємо друге життя паперу. І доповнюємо його насінням різних рослин. На фініші виходить екопродукт «з родзинкою» — квітучий папір", — говорить Лариса Дуда.
З матеріалом для виробництва у Golden Leaf Paper проблем не виникло. У кожного вдома є російська література, дізнавшись про ініціативу, люди почали приносити її до гімназії. Навіть зараз, через кілька місяців після початку проєкту, запас книг для переробки ще достатній.
Як виготовляють папір
"Наші учениці відвідують художню школу, гуртки естетичного виховання, тому можуть працювати й як ілюстраторки", — коментує Лариса Дуда.
Звичайно, по насінню писати не дуже зручно. Тому аркуші роблять так, щоб вони мали здебільшого насіння з однієї сторони. А ще через те, що папір висихає у рамках на сіточці, він має структуру. Щоб позбутися такої "недосконалості" школярі вигадали власне ноу-хау: натягнути на рамки нейлон і впродовж літа, коли гарне сонце і досить тепло, зробити досить заготовок. Сподіваються, що так папір вийде ідеально гладеньким.
А ще спробували робити кольоровий папір: до розмоченої макулатури перед подрібненням у блендері додали квіти кульбаби — в результаті отримали жовтий папір. А за допомогою соку буряка зафарбовують папір у рожевий колір.
Найбільші труднощі, з якими стикалися команда — тривалі дощі і низька температура, у таку погоду погано просушується матеріал. Кілька разів довелося навіть користуватися буржуйкою — аби швидше аркуші підсихали.
Готовий папір з насінням чорнобривців. Фото надала Лариса Дуда
"Насамперед — це командна праця, де кожен відповідає за певну ланку роботи. З неочікуваних плюсів — під час роботи діти забувають про свої смартфони. Їх використовують лише як джерело музики. Учні стали відповідальнішими, дружнішими, серйознішими. Це дуже тішить. Це екологічна ініціатива, тому що спрямована на збереження довкілля", — відзначає Лариса Дуда.
Вона додає, що з листям "Golden Leaf Paper" буде працювати під осінь, коли воно почне опадати. Оскільки територія гімназії межує із лісом, сировини підприємству не бракуватиме.
А це точно працює?
Продукція шкільного соціального підприємства "Golden Leaf Paper". Фото надала Анна Чуба
Проєкт "Golden Leaf Paper" працює з січня. Його учасниками є 10 учнів гімназії. За словами директорки, це школярі, які активні у всьому: від участі в самоврядуванні до роботи в шкільному підприємстві, яке виготовляє екологічний продукт. В основному це учні 9 класу. Оскільки заклад гімназія і 9 клас — це вже випускники, вони одразу почали навчати молодших школярів освоювати нове ремесло. І ті охоче долучаються.
"Мені подобається робити щось красиве й корисне. Ми не лише вчимося робити бізнес, а й доглядаємо за природою, працюємо згуртовано в команді, де разом обговорюємо ідеї, пробуємо щось нове. І хоч усі ми різні, проте завжди підтримуємо один одного", — говорить учасниця проєкту дев'ятикласниця Анна Кузь.
Учасниці "Golden Leaf Paper" на науково-технологічному фестивалі Science & Tech Fest OL. Фото надала Анна Чуба
Нещодавно шкільне підприємство представляло свою продукцію на Mini EdCamp 2025, Ol Science & Tech Fest 2025 (Фестиваль науки, технологій та інновацій). Учні не лише продавали готові вироби, а й ділилися своїми вміннями та досвідом — покроково демонстрували виготовлення квітучого паперу, розповідали про інновації та про використовувані технології. Зі своєю продукцією школярі вже неодноразово брали участь у форумах, ярмарках шкільних соціальних підприємств та інших заходах.
"Були замовлення навіть на світлини на крафтовому квітучому папері. Це магія, адже наша продукція розходиться. А ще команду запрошено на фестиваль «Вчителі майбутнього 2025», там ми теж представимо свої вироби", — пишається директорка гімназії Лариса Дуда.
Вилучені за продукцію гроші підприємство скеровує на благодійність та на розвиток гімназії. Крім того на зароблені кошти діти докупають необхідне обладнання та витратники, наприклад біндер для зшивання записників та насіння.
Але головне те, що проєкт "Golden Leaf Paper" не просто заробляє, а й став спільною справою всієї громади. Люди залюбки приносять російську макулатуру для вторинної переробки. А вчителі стають пліч-о-пліч із дітьми, аби встигнути виконати замовлення.
Блокноти "Golden Leaf Paper". Фото надала Лариса Дуда
"У нас дружна командна атмосфера. Є вчителі, які підгодовували нас обідами і вечерями, коли доводилося допізна залишатися на виробництві. Всі ставляться з розумінням. Найбільший виклик — це більше 150 записників за 5 днів. Ми впоралися. І було справді важко всім: і дітям, і вчителям. А найбільша радість — це перші аркуші. Усі раділи: «Ура! У нас вийшло це зробити!»", — ділиться Лариса Дуда.
"Це для мене дуже цінно, бо я відчуваю, що можу впливати на світ навколо. А ще це чудовий досвід роботи в команді, де кожен важливий. Golden Leaf Paper — це більше за шкільний проєкт. Це можливість діяти, створювати й надихати інших. Цей проєкт об'єднує те, що мені цікаво: екологію, творчість і командну роботу. Ми не просто створюємо папір чи блокноти — ми даємо друге життя непотрібним речам: переробляємо старі книжки на красиві та унікальні вироби", — каже Марія Кіт, учениця 9 класу.
"Це важливо, бо ми перетворюємо минуле, яке не хочемо нести далі, на щось нове й живе", — додає інша учасниця проєкту Софія Копина.
Ще більше корисних рішень!
Команда "Golden Leaf Paper" на нагородженні. Фото надала Лариса Дуда
У межах проєкту "Львівські шкільні соціальні підприємства" у 2024 році створили 23 соціальних підприємства.
"Якщо проаналізувати діяльність ШСП, ми бачимо, що соціальне шкільне підприємство вирішує проблему самореалізації молоді та сприяє розвитку soft skills у дітей. Учні краще навчаються та стають успішнішими, адже дуже часто без практики учні не розуміють, для чого їм вивчати в той чи інший предмет", — говорить Анна Чуба, засновниця громадської організації "Імпакт-бізнес хаб", керівниця проєкту "Львівські шкільні соціальні підприємства".
Вона зазначає, найскладнішим завданням під час впровадження проєкту було забезпечити сталість дитячих ініціатив. А найбільшою радістю для організаторів стало те, що навіть після завершення проєкту шкільні соціальні підприємства ведуть свою діяльність і виконують соціальну місію.
Експертка з розвитку соціального підприємництва та імпакт-бізнесу Анна Чуба поділилася порадами, як заснувати СШП у своїй школі:
"Наші діти дуже розумні та свідомі. І вже у 13-15 років хочуть заробляти власні кошти. З мого досвіду, з залученням молоді до шкільного соціального підприємництва не буде жодних проблем. Найкращою мотивацією є обмін досвідом вже з діючими СШП, і з ініціативи громади ми можемо його провести. На сьогодні ми вже провели обміни досвідом з п'ятьма областями", — пропонує допомогу Анна Чуба.
Також вже в липні на сайті "Імпакт-бізнес хаб" у вільному доступі зʼявиться Практичний посібник для освітян та учнівства 8 — 11 класів "Соціальне шкільне підприємництво — шлях до самореалізації учнівства". Завдяки цьому посібнику кожен зможе запустити соціальне підприємство у своїй школі, адже в ньому детально розписано кожен етап впровадження.
Джерело інформації: інтернет-видання "Рубрика. Все по поличках".
Коментарі
Дописати коментар